پایان فاجعه جادهای: چرا مسئولان به نگهداری راهها بیتوجهند؟
همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات بر لزوم اصلاح ساختاری، نوسازی تجهیزات و بهبود کیفیت راهها تاکید کرد.
تهران - سهیل آلرسول، مدیر گروه راه و راهآهن جامعه مهندسین کشور، در هفدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشینآلات بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه نگهداری راهها و اصلاح ساختاری در این صنعت تأکید کرد.
پایش وضعیت راهها و نقش مردم
آلرسول که امروز سهشنبه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سخنرانی میکرد، اظهار داشت: اگرچه وضعیت راهها قابل پایش است، اما در حوزه احداث و رویههای آسفالتی که بیشترین بهرهبرداری را دارند، مردم خود ناظران اصلی محسوب میشوند.
ارکان کلیدی صنعت احداث
وی در ادامه به نقش کلیدی بازیگران صنعت احداث اشاره کرد و افزود: مهندسان مشاور، پیمانکاران، دستگاههای اجرایی، مرکز تحقیقات، سازمان برنامه و بودجه و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ارکان اصلی این صنعت به شمار میروند.
ضرورت تقویت نظام نگهداری راه
مدیر گروه راه و راهآهن جامعه مهندسین کشور با یادآوری هشدارهای دو دهه گذشته در حوزه آب، تصریح کرد: در حوزه راه نیز باید با دقت و سختگیری بیشتری عمل کنیم و نظام نگهداری راه را تقویت نماییم.
نوسازی ماشینآلات راهداری در اولویت
آلرسول با اشاره به فرسودگی تجهیزات، بر لزوم نوسازی ماشینآلات و تجهیزات راهداری و همچنین ارتقای کیفیت ماشینآلات آسفالت تأکید کرد.
اصلاح ساختاری و رفع گلوگاهها
وی خواستار اصلاح ساختاری و رفع گلوگاهها در صنعت راهسازی شد و بر ضرورت همراستا بودن صدور مجوزها با نظام فنی-اجرایی کشور تأکید ورزید.
بررسی عملکرد نشریه ۷۷۳
در پایان، آلرسول درباره اجرای نشریه ۷۷۳ خواستار بررسی عملکردی این نشریه و تأثیر آن بر ارتقای کیفیت راهها شد. نشریه ۷۷۳ با هدف ارتقای کیفیت طرحها و پروژههای عمرانی، شامل دستورالعملهایی برای ارزیابی کیفیت و مشخصات فنی عملیات اجرا شده در پروژههای عمرانی، از جمله عملیات خاکی، تثبیت، زیراساس، اساس و بالاست، و عملیات آسفالتی است.