1000 میلیارد سرمایهگذاری در فناوری؛ اتلاف منابع یا جهش اقتصادی؟
معاون علمی رئیسجمهور بر لزوم سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان فناوری نانو برای درآمدزایی و نوآوری در اقتصاد دانشبنیان و صنعت تاکید کرد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور در واکنش به انتقادات مبنی بر هدررفت منابع در حمایت از شرکتهای دانشبنیان، این رویکرد را سرمایهگذاری در آینده اقتصاد کشور دانست.
مخالفت با رویکرد "پهن کردن سفره"
حسین افشین با رد این دیدگاه که حمایتهای گسترده از شرکتهای دانشبنیان منجر به هدررفت منابع شده است، اظهار داشت: "ما سفرهای پهن نمیکنیم؛ برای آنکه حوزهای را توسعه دهیم سیاستگذاریهای مختلفی وجود دارد." وی با اشاره به نبود اسناد توسعه صنعتی مشخص در کشور، اذعان داشت که در صورت وجود چنین اسنادی، وضعیت بهتری حاصل میشد.
درآمدهای کلان از فناوری نانو
افشین در تشریح دستاوردهای سرمایهگذاری در حوزه فناوری نانو، گفت: "ما در زمینه نانو چیزی حدود 800 میلیارد تومان پول بلاعوض خرج کردهایم؛ یعنی رقم در حدود یک هزار میلیارد تومان. در مقابل، در سال 1402، 60 هزار میلیارد تومان از حوزه نانو درآمدی زایی داشتهایم. ارزش افزوده ما 6 هزار میلیارد تومان بوده و این رقم به دولت بازگشته است." وی افزود: "در سال 1403، حدود 97 هزار میلیارد تومان درآمد از فناوری نانو حاصل شده است. در نتیجه حتی اگر در نظر بگیریم نیمی از هزینهای که دولت انجام داده هدر رفته است، درآمد تجمیعی که امروز برای دولت ایجاد شده فوقالعاده است."
هزینه در شرکتهای دانشبنیان؛ سرمایهگذاری نه اتلاف
معاون علمی رئیسجمهور تاکید کرد: "در حوزههای دانشبنیان و در بخشهایی که در لبه دانش هستند، هر چقدر هزینه کنیم، اتلاف منابع نخواهد بود." وی با بیان اینکه کل پولی که در بخش دانش بنیان هزینه شده، در مقیاس کلان اقتصاد، عدد بسیار کوچکی است، تصریح کرد: "اگر این هزینهها را انجام نمیدادیم، چه اتفاقی میافتاد؟ آثار آن این بود که امروز نمیتوانستیم درآمدهای جدید ایجاد کنیم." افشین معتقد است که باید با دید بازتری به این حوزه نگاه کرد و افزایش سرمایهگذاری، شانس موفقیت و احتمال رسیدن افراد بیشتری به موفقیت را افزایش میدهد.
نقش دولت و ضرورت حمایت پس از شکست
افشین در خصوص نقش دولت در حمایت از شرکتهای دانشبنیان، بیان داشت: "دولت نمیتواند برای شرکتهای نوآور و فنآور تعیین تکلیف کند." وی افزود: "شرکتها عموماً خودشان هزینه-فایده انجام میدهند و در حوزههایی که فکر میکنند میتوانند بازار بهتری داشته باشد و توانمندی آن را دارند سرمایهگذاری میکنند."
وی همچنین بر ضرورت حمایت از شرکتهایی که با وجود نوآوری، به دلیل عدم شناخت بازار با شکست مواجه میشوند، تاکید کرد: "شرکتی که یکبار زمین خورده، تجربهای ارزشمند دارد و باید حمایت شود تا ضررهایش جبران گردد و دوباره جان بگیرد."
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد که دیدگاه نسبت به فناوری دانشبنیان باید وسیع باشد و با ارائه دادههای مطالعاتی بازار و صنعت به شرکتها، میتوان به این امر کمک کرد.