فرصت طلایی برای ایران فراهم شد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تاکید بر انتخاب استراتژیهای درست در تجارت ایران و چین از امکان فروش کالای ایرانی در سکوی آنلاین چین خبر داد.
محمدعلی دهقان دهنوی رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست بررسی چالشهای پیشروی روابط اقتصادی ایران و چین، چین را شریک نخست تجاری ایران و بسیاری از کشورهای دنیا دانست و اظهار کرد: تجارت با چین برای ایران مهم و استراتژیک است؛ فرصتها و ظرفیتهای تجاری ایران با چین بسیار قابل توجه است مشروط به اینکه بر روی این حوزهها تمرکز بیشتری داشته باشیم.
معاون وزیر صمت ادامه داد: فرصتهای تجاری موجود در چین بیش از مجموع تجارت ما با سایر کشورها است و تردید نداشته باشید که میتوان در چین، کارهای بزرگی انجام داد.
وی با برشمردن اهداف سازمان توسعه تجارت ایران در تجارت خارجی، گفت: هدف صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر است. عدد بزرگی از صادرات کالا به چین مربوط به صادرات کالاهای خام است در حالی که اگر به دنبال بازاریابی برای این کالاها هم نرویم متقاضیان آنها برای خرید این کالاهای خام به ایران خواهند آمد.
دهقان دهنوی ادامه داد: کار واقعی زمانی انجام میشود که کالای به چین صادر شود که در زنجیره تولید در حلقههای پایینتر و جلوتر باشد؛ صادرات مواد خام خوب و ارزآوری دارد و فرصت برای سرمایهگذاریهای جدید ایجاد میکند؛ اما باید کالاهای صنعتی تر تولید و صادر کنیم.
وی با بیان اینکه ممکن است صادرات کالا به چین به عنوان ابرقدرت تولید در جهان دشوار به نظر برسد، گفت: اگر استراتژیها درست انتخاب شوند این مهم دور از انتظار نیست؛ با سرمایهگذاری مشترک و قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی که بخش عمده آن در چین است و همکاری در زمینه تکنولوژی، صادرات کالا با ارزش افزوده بالاتر به چین ممکن خواهد شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: با سرمایهگذاری مشترک و انتقال تکنولوژی بین ایران و چین میتوان کالاهایی تولید کرد که از ایران به کشورهای دیگر صادر شود در بعضی از حوزهها کار شروع شده است؛ به عنوان مثال، صنایع خودروسازی چین در ایران حضور گستردهای دارند و در ایران قطعه سازان بیشماری فعال است اینجا این پرسش مطرح میشود که چه میزان قطعه سازان ایرانی توانستند برای این خودروها قطعه تولید کنند و چه میزان قطعات این خودروها را به بازارهای دیگر صادر کردیم؟
وی با اشاره به لزوم معرفی طرحهای سرمایهگذاری مشترک ایران و چین، تصریح کرد: تجارت الکترونیک ایران و چین یکی از اولویتهای سازمان توسعه تجارت ایران است از این رو در سکو آنلاین جی دی یکی از سکوهای پرفروش کالا در چین، امکان عرضه کالاهای ایرانی را فراهم کردیم در واقع با این اقدام کالا به مصرفکننده نهایی عرضه میشود.
به گفته معاون وزیر صمت؛ فعالان اقتصادی در حوزه صنایع دستی، زعفران فرش دستباف در این سکو فعال شدند. و این امکان وجود دارد کالاهای مصرفی دیگر نیز از این ظرفیت بهره بگیرند.
وی بر توسعه ارتباط لجستیک و حملونقل ایران و چین تاکید کرد و افزود: هم اکنون ارتباط لجستیک دو کشور از مسیر دریا است اما یک مسیر ریلی از شمال ایران وجود دارد که میتواند دو کشور را به یکدیگر وصل کند این مسیر از عبور از کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و چین و یا ترکمنستان، قزاقستان و چین است تلاش داریم در این مسیر کار و آن را فعال کنیم کسانی که از مسیر ریلی کالا خود را عبور بدهند ما آمادگی اعطای مشوق و حمایت از آنها را داریم؛ مشروط به اینکه بار از دو سمت تکمیل شود وگرنه مسیر اقتصادی نخواهد بود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه مذاکرات موافقتنامه بازرگانی ایران و چین در حال انجام است، گفت: مسیر به سمت توسعه تجارت است و علاقهمندی از آن سمت نیز وجود دارد، به عبارتی همه چیز برای این توسعه تجارت فراهم است. میپذیریم که تحریم مشکلاتی در روند کار ایجاد کرده اما بخش دیگر مشکلات به قوانین داخلی باز میگردد همه این موضوعات کار را دشوار کرده است اما با این وجود ظرفیتها زیاد است و ما کمک خواهیم کرد که کارها پیش برود.