پژو رسما قید ایران را زد!
پژو همکاری با ایران خودرو در زمینه واردات وژو ۴۰۸ ایکس / پژو ۴۰۸X را تکذیب کرد. این تکذیبیه در پی رونمایی از حضور این محصول در ایران برای عرضه از سوی ایران خودرو رسما اعلام شد. اما ماجرا چیست؟
سرانه تیوی
در حالیکه ایرانخودرو اعلام کردهبود قصد دارد خودروی پژو ۴۰۸X را به صورت وارداتی عرضه کند، شرکت پژو که زیرمجموعه گروهِ استلانتیس محسوب میشود، با انتشار بیانیهای تأکید کردهاست که هیچ همکاری مستقیمی با ایرانخودرو ندارد و از قوانین بینالمللی تبعیت میکند. در این این بیانیه که پژو همکاری با ایران خودرو را تکذیب کرد، پرسشهای زیادی را دربارهی آیندهی این پروژه، تأمین قطعات و خدمات پس از فروش این خودرو در ایران ایجاد کردهاست.
ورود پژو ۴۰۸X به ایران؛ ابهامات و چالشها
چندی پیش ایرانخودرو از برنامه خود برای واردات پژو ۴۰۸X پرده برداشت و حتی صحبتهایی دربارهی مونتاژ این خودرو در کشور مطرح شد. این در حالی است که پژو در گذشته نیز سابقه همکاری با ایرانخودرو را داشته است و پس از امضای برجام، سرمایهگذاری گستردهای روی خطوط تولید این شرکت انجام دادهبود.
پژو قصد داشت مدلهایی مانند پژو ۲۰۰۸، ۳۰۱ و ۵۰۸ را در ایران تولید کند، اما با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای جدید، این شرکت یکی از نخستین خودروسازانی بود که ایران را ترک کرد. حال، در شرایطی که تحریمها همچنان پابرجاست و حتی احتمال تشدید آنها با روی کار آمدنِ دولت جدید آمریکا وجود دارد، این پرسش مطرح میشود که ایرانخودرو چگونه قصد دارد پژو ۴۰۸X را وارد کند.
نقش دانگ فنگ در ماجرای واردات پژو به ایران
با انتشار بیانیه رسمی پژو، برخی گمانهزنیها دربارهی همکاری غیرمستقیم از طریق دانگ فنگ چین مطرح شد. دانگ فنگ یکی از شرکای پژو در بازار چین است و این احتمال وجود داشت که ایرانخودرو بتواند از طریق این خودروساز چینی به خودروهای پژو دسترسی داشته باشد. اما در بیانیه جدید، پژو صراحتاً اعلام کردهاست که همکاران بینالمللی این شرکت نیز مجاز به فروش محصولات پژو به ایران نیستند. این موضعگیری حتی میتواند به معنای هشدار غیرمستقیم پژو به دانگ فنگ باشد.
مشکل تأمین قطعات و خدمات پس از فروش
یکی از مهمترین چالشهایی که واردات پژو ۴۰۸X به ایران با آن روبهرو خواهد بود، مسئله تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است. حتی در مواردی که ایرانخودرو با همکاری مستقیم پژو اقدام به واردات خودرو کردهبود، مشکلاتی در تأمین قطعات و خدمات پس از فروش مشاهده شدهاست. اکنون که پژو خود را از این پروژه کنار کشیدهاست و تأمین قطعات را بر عهدهنمیگیرد، این نگرانی وجود دارد که خریداران این خودرو در آینده، با مشکلات فنی و کمبود قطعات مواجه شوند.
با وجود اینکه پژو همکاری با ایران خودرو را تکذیب کرد، اصرار ایرانخودرو بر واردات محصولات پژو چیست؟
با توجه به سابقهی بدقولی پژو در ایران و خروج این شرکت از کشور در شرایط تحریم، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ایرانخودرو میتواند گزینههای بهتری برای واردات انتخاب کند. در حالیکه برخی خودروسازان مانند تویوتا، کیا و هیوندای گزینههای مناسبتری برای بازار ایران محسوب میشوند، اصرار ایرانخودرو بر همکاری با پژو پرسشبرانگیز است.
نکتهی قابل توجه این است که خودروسازان داخلی مانند سایپا مسیر متفاوتی را پیش گرفتهاند. برای نمونه، سایپا از پلتفرم تویوتا یاریس برای توسعه محصولاتی مانند شاهین، آریا و SP100 استفاده کردهاست. در مقابل، ایرانخودرو همچنان تلاش میکند تا از پلتفرمهای پژو مانند PF1 و PF2 بهره ببرد و محصولات خود را بر پایهی این فناوری توسعه دهد. هرچند ایرانخودرو توانسته از دانش فنی پژو در توسعه خودروهایی مانند تارا و ریرا استفادهکند، اما همچنان به وابستگی به این برند ادامه میدهد.
آیا واردات پژو ۴۰۸X تصمیم درستی است؟
در شرایطی که پژو صراحتاً اعلام کرده هیچ همکاریای با ایران ندارد و حتی شرکای بینالمللی خود را از این کار منع کردهاست، واردات پژو ۴۰۸X میتواند یک ریسک بزرگ برای ایرانخودرو و خریداران ایرانی باشد. تجربه نشان داده، که تأمین قطعات و خدمات پس از فروش محصولات پژو در ایران همواره با مشکلاتی همراه بودهاست و این چالشها در مورد یک محصولی که بهطور رسمی توسط پژو پشتیبانی نمیشود، بیشتر خواهد شد.
با توجه به این موارد، پیشنهاد میشود که ایرانخودرو به جای اصرار بر همکاری با پژو، به دنبال گزینههای معتبرتری از برندهای آسیایی و غیر اروپایی برود. در نهایت، این سوال مطرح میشود که چرا ایرانخودرو باوجود سابقه نامطمئن پژو در ایران، همچنان بر همکاری با این برند تأکید دارد؟