موج انتقاد از افزایش قیمت خودرو به نمایندگان مجلس رسید
افزایش ناگهانی قیمت خودرو از سوی وزارت صمت با انتقاد برخی نمایندگان مجلس مواجه شده است که معتقدند در برابر این اقدام که در متن یک بازار انحصاری انجام شده، باید تعرفه واردات خودروهای خارجی تا حدامکان کاهش یابد.
علی حدادی دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مدیران خودروسازی و وزیر صمت در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای توضیح در مورد افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت خودرو گفت: اقدام به افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت و وزارت صمت انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه کیفیت خودرو مهم است، به ضرورت تسهیل واردات خودرو اشاره و بیان کرد: یکی از وظایف دولت مردان آن است که واردات خودرو به معنای واقعی انجام شود تا رقابت پذیری، کیفیت بخشی و تنظیم قیمت بازار انجام شود. بیشتر اعضای کمیسیون هم چنین نظر و موضعی خطاب به وزیر و شورای رقابت داشتند.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولتمردان و خودروسازان باید در حوزه کیفیت خودروها پاسخگو باشند، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون پاسخ قانعکننده و درستی درباره عدم رعایت کیفیت خودروها نداشتهاند. پس از گرانی خودروهای داخلی، تعرفه واردات خودرو را از ۸۰ به ۶۰ درصد رساندیم تا تلنگری به خودروسازان باشد زیرا اگر عرضه خودرو در سطح جامعه به موقع انجام شود شاهد رقابت قیمتی و کیفیتی خواهیم بود.
افزایش ناگهانی قیمت خودرو به دور از چشم مجلس
وی با انتقاد از گرانی ناگهانی خودرو عنوان کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که مرتبط با حوزه خودرو است هیچ خبری از تصمیم شورای رقابت و وزارت صمت نداشت و این اصلا درست نیست. نرخ خودروها به یک باره ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و در توجیه این مسئله اعلام کردند خودروسازان به قطعه سازان بدهکار هستند.
حدادی با تاکید بر اینکه ورود خودروهای خارجی به ویژه خودروهای نو تسهیل شود، گفت: واردات خودروهای نو و کارکرده باید به موقع وارد شود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس به جد پیگیر این موضوع است زیرا مطالبه مردم است.
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اثرگذاری افزایش قیمتخودرو بر دیگر بخشها و صنایع کشور گفت و بیان کرد: خودروسازان و وزارت صمت اینگونه استدلال میکنند که با افزایش قیمت خودرو فاصله بازار و کارخانه کمتر میشود و دلالها کمتر بر بازار تاثیر میگذارند.
شیوه قیمتگذاری خودرو به تنش بازار دامن زده است
مرتضی شجاعی کارشناس خودرو هم با بیان اینکه هیچ کس منکر ناکارآمدی صنعت خودرو در ایران نیست، گفت: این صنعت متاسفانه نمیتواند رضایت مشتری که ذینفع نهایی محصولات خودرویی کشور است را جلب کند.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو تصریح کرد: سیاستگذاران مختلف حوزه قیمت گذاری، اشتباهات خودشان را به گردن یکدیگر میاندازند. در شرایط و فضایی داریم راجع به افزایش نرخ خودرو صحبت میکنیم که تورم تولیدکننده در طول شش سال گذشته در کانال ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده است.
این کارشناس حوزه خودرو افزود: متاسفانه شیوه قیمتگذاری به طور ویژه در طول شش تا ۷ سال گذشته که تنش ارزی و تحریم سنگین خودرو را داشتهایم، منفعلانه و نامنسجم بوده و به طور مکرر به تنش بازار آزاد دامن زده است. این اشتباه است که نرخ محصول نهایی که به طور مداوم هزینههای آن افزایش پیدا میکند را نگه داریم و تصور کنیم مصرفکننده از این موضوع منتفع میشود.
وی با اشاره به تغییر دائم شیوههای فروش خودرو از ثبت نام در سایت تا قرعه کشی و فروش در بورس کالا گفت: این نوع مواجهه با یک مسئله اقتصادی و سیاستگذاری قیمتی که مثل سرب داغ دست بهدست میشود، به مصرفکننده آسیب میزند. وقتی سیاست قیمتی به موقع اعمال نشده است مجبور شدند به یک باره افزایش قیمت بزرگ را رقم بزنند که نتیجه آن ایجاد هزینه سیاسی برای وزارت صمت و دولت است.
کاهش تعرفه واردات خودرو حق مردم است
از سوی دیگر مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار کرد: مجلس باید صدای مردم را به گوش دولت برساند و بعد نظارتی هم داشته باشد. در این راستا تولید هم باید تقویت شده و نارضایتی مردم را به دنبال نداشته باشد.
وی با بیان این که ۵ دهه از صنعت خودرو دفاع شده ولی خروجی کار نارضایتی مصرفکننده و نیز تولیدکننده را در پی داشته، افزود: در دولت عزم جدی وجود ندارد تا صدای نارضایتی مردم شنیده شود. پس در مجلس تعرفه واردات را تا ۴۰ درصد کاهش دادیم و انشاءالله نمایندهها نیز همکاری خواهند کرد.
پوردهقان ادامه داد: تعرفه برای خودروهای برقی ۱۵ و خودروهای هیبریدی ۳۰ درصد است و ارز را نیز از ۲ میلیارد یورو به ۳ میلیارد یورو رساندیم. همچنین به وزیر صنعت تأکید کردیم زمان ۴ دهه روبهپایان است و خودروساز باید خود را تقویت کرده و با وضعیت رقابت با خودروهای برتر دنیا بهروز شود.
وی با بیان این که سعی نداریم فضای دوقطبی پیش روی خودروی داخلی قرار گیرد، افزود: این مسئله موجب میشود خودروساز داخلی به سمت ایمنی و کیفیت بالاتر رفته و نرخ نیز باید رقابتی باشد.
پوردهقان ادامه داد: ان شاالله در صحن و در زمان بررسی بودجه این خبر را بهصورت رسمی به فعالان بازار خودرو خواهیم داد.
این نماینده مجلس گفت: رقابت یک اصل اقتصادی است و ربطی به جغرافیا ندارد؛ چون هر جا به سمت انحصار برویم، کیفیت کاهشیافته و با رشد رانت، افزایش نرخ را در پی دارد؛ ولی در زمانی به نام تولید داخل و حمایت از کالای ایرانی چنین رانتهایی ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم یک تکلیف برای دولت دیده شده تا تعرفه کاهش یابد و ما حتماً این مسئله را عملیاتی خواهیم کرد.
خودروسازان منابع را در جایی دیگر سرمایهگذاری کردند
ابوالقاسم جراره عضو دیگر کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد بخشی از گرانی خودرو به هرز رفتن سرمایه خودروسازان درگذشته باز میگردد که صرفِ سرمایهگذاری در دیگر بخشها شده است.
وی با بیان این که مجلس با گرانشدن خودرو موافق نیست، افزود: این کار را هزینهای مضاعف بر شرایط اقتصادی میدانیم و باید در عرضه خودرو، کنترل شکل گیرد.
وی با اشاره به دیدار هفته گذشته مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح کردیم و طرف مقابل همصحبتهایی در زمینه ارزبری و مواد اولیه داشت.
جراره با اشاره به این که دولت تأمینکننده فولاد و مواد دیگر خودروسازی است و این شرکتها از انرژی و فرصتهای ارزان در کشور استفاده میکنند، افزود: خودرو باید باقیمت مناسبتری بهدست مردم برسد.
وی از گلایهها نسبت به گرانبودن خودرو سخن گفت که مجلس هم آن را به دولت منتقل کرده است و خانه ملت در این راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد کرد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهکارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دلیل زیان انباشته و کلان گلایهمند است و مردم هم نسبت به خودروی گرانی که میخرند گلایه دارند. مجلس میتواند بر اساس قوانین به موضوع ورود کند و از طرفی برای اصلاح قوانین هم آمادگی داشته و ازاینحیث مشکلی ندارد.
وی همچنین تأکید کرد باید به سبقه گذشته خودرو توجه کرد؛ چون این زیان انباشته ناشی از قیمتگذاری غلط نیست. ولی تضمینی وجود ندارد که خودروساز نرخ خود را به حاشیه بازار نزدیک کند. آیا اتفاقی که امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!
وی افزود: اگر اجازه دهیم خودرو این قیمت را به حاشیه بازار نزدیک کند، باید مشخص باشد که نهایت این کار مجاز خواهد بود! اگر سیاستگذاری در حوزه واردات به شکلی باشد که مردم امکان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفههای مناسب بهرهمند شود، روندی صحیح است.
جراره با تأکید بر این که راضی نگهداشتن مردم، خودروساز با ارائه خودروی بیکیفیت همخوانی ندارد، تصریح کرد: ما هم قبول داریم سیاستگذاری کلان در زمینه خودروسازی دچار اشکال جدی است و بخشی از مشکلات امروز ما ناشی از اقداماتِ غیر خودرویی خودروسازان درگذشته است. این شرکتها به عرصههای سرمایهگذاری در جاهای مختلف وارد شدند و در نهایت منابعی که باید صرف خودروسازی میشد، هرز رفته است. این صحبتها مفصل است.
این نماینده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد کنیم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را یک میلیارد تومان میخرند؛ ولی اگر تعرفه را پایین بیاوریم، سراغ خرید خودروهای خارجی باکیفیتتر با همین قیمت نمیروند؟! در این صورت قطعاً خودروساز زمین میخورد.
وی افزود: قبول داریم که با چالش ارزی روبهرو هستیم؛ ولی مجلس میتواند ارزهای خارجی را فراهم آورد تا مردم خودروی باکیفیت سوار شوند. شخصاً به تولید داخلی معتقدم ولی تأکید دارم مردم نباید آسیب ببینند و خودروساز باید تولید باکیفیت در اختیار مردم بگذارد.