خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان
فرآیند رتبهبندی و تعیین رتبه برای معلمان جدیدالاستخدام، افرادی که از رتبهبندی جا ماندهاند و معلمانی که تاکنون موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نشدهاند، آغاز شد.
فرآیند رتبهبندی و تعیین رتبه برای معلمان جدیدالاستخدام، افرادی که از رتبهبندی جا ماندهاند و معلمانی که تاکنون موفق به کسب رتبه آموزشیار معلم نشدهاند، آغاز شد.
وزارت آموزش و پرورش فرصتی مجدد برای رتبهبندی معلمان فاقد رتبه آغاز کرده و از روز سهشنبه ۸ آبان، ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از این معلمان آغاز شده است.
معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و همچنین تجربه خود، در پنج رتبه به ترتیب زیر قرار میگیرند: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم.
در بخشنامه ابلاغ شده از سوی علی فرهادی معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش آمده است:
در اجرای مواد ۱ و ۵ آییننامه اجرایی قانون نظام رتبهبندی معلمان، فرآیند ارزیابی معلمان برای آن دسته از همکارانی که در ارزیابی اولیه حداقل امتیاز لازم برای کسب رتبه آموزشیار معلم را کسب نکردهاند و در شرایط عدم احراز رتبه (فاقد رتبه) هستند و یک سال از تاریخ نخستین تأیید هیات ممیزه آنان میگذرد، از روز سه شنبه مورخ ۸ آبان ۱۴۰۳ به صورت هماهنگ در سامانه HRM.MEDU.IR آغاز شد.
فرآیند ارزیابی و رتبهبندی معلمان جدید الاستخدام و افراد جامانده از رتبهبندی برای بارگذاری مستندات و مدارک توسط داوطلبان از هفته آینده آغاز و اطلاع رسانی انجام میشود و در این راستا نکات زیر جهت استحضار و عنایت ویژه ابلاغ میشود:
۱. با فوریت نسبت به تشکیل هیات ممیزه استان و شهرستان با ترکیب تعیین شده بر اساس ماده ۷ قانون نظام رتبهبندی معلمان و ماده ۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی رتبهبندی معلمان اقدام شود و صورتجلسه هیات ممیزه استان به صورت مستمر در پایان هر هفته به مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری ارسال شود.
آموزش مدیران و معلمان و سایر مجریان رتبهبندی در کوتاهترین و موثرترین مسیر برای بهبود کیفیت و حفظ سلامت رتبهبندی؛ شایسته است در دو هفته آینده به طور مستمر از همه فرصتها و ابزارهای موجود در استان برای توجیه همکاران و عوامل اجرایی استفاده شود گزارش عملکرد حداکثر تا تاریخ ۱۵ آبان به این مرکز ارسال شود.
همکاران حوزه منابع انسانی و امور اداری استان و شهرستان ضمن رعایت آیین نامه و شیوه نامه رتبهبندی حداکثر سرعت و دقت را برای بررسی مستندات ۵ گانه مربوطه (مدرک تحصیلی، سنوات تجربی، ضمن خدمت، ارزشیابی سالیانه، امتیاز تربیت معلم) مطابق با مدارک و مستندات موجود در پرونده پرسنلی داشته باشند.
بررسی روزانه کارپوشه مدیر بلافصل، اموراداری، حراست و گزینش منطقه محل اشتغال مشمول بهمنظور بررسی و تعیین تکلیف امتیازات مورد تاکید است.
هیات ممیزه شهرستان و استان به صورت روزانه پرونده الکترونیکی رتبهبندی افراد را بررسی و نسبت به تعیین رتبه استحقاقی و ادامه فرآیند تا صدور احکام کارگزینی اقدام کند.
پس از باز شدن سامانه RTB و امکان بارگذاری مدارک و مستندات همکاران جدید الاستخدام و جامانده اطلاع رسانی گسترده همراه با آموزش و توجیه جهت بارگذاری مدارک و دقت در اصالت صحت مدارک به همکاران مشمول صورت پذیرد.
پشتیبانی و همکاری موثر روسای فناوری استانها از فرآیند رتبهبندی و انعکاس فوری مشکلات به مرکز فناوری اطلاعات حوزه ستادی و تلاش و پیگیری برای رفع موانع مورد تاکید است.
هماهنگی و همکاری و پشتیبانی لازم با ارزیابان حرفهای برای ایفای نقش و وظیفه محوله در استان و شهرستان صورت پذیرد.
به موجب ماده (۱۱) و (۲۴) آییننامه اجرایی رتبهبندی معلمان از طریق بررسی میدانی و کنترلهای سیستمی عملکرد همکاران و مجریان بررسی و عنداللزوم اقدام لازم به عمل آید.