سرآمد انتخاب هوشمندانه

خودروسازان زیر تیغ دولت: بحران یا رهایی؟

صنایع کروز با وجود بحران ساختاری صنعت خودرو و دخالت‌های دستوری در قیمت‌گذاری، بر بومی‌سازی، توسعه محصول، اشتغال‌زایی و حضور زنان در صنایع فنی تمرکز کرده است.

خودروسازان زیر تیغ دولت: بحران یا رهایی؟

گزارش عملکرد ۱۴۰۳ شرکت صنایع تولیدی کروز منتشر شد؛ تاکید بر بحران ساختاری صنعت خودرو

رشد از کلید و پریز تا صنعت خودرو؛ روایت مسیر کروز روابط عمومی شرکت صنایع تولیدی کروز در مقدمه‌ای بر گزارش عملکرد این شرکت برای سال ۱۴۰۳، مسیر رشد و نوآوری را از تولید قطعات ساده تا گسترش فعالیت در صنعت خودرو، روایتی از بذرافشانی و ثمردهی اندیشه‌ها خواند. این گزارش، نگاهی به گذشته پرثمر و آینده روشن‌تر این شرکت توصیف شده است.

بحران ساختاری در صنعت خودرو؛ دخالت‌های دستوری عامل زیان در نشست خبری که پس از انتشار گزارش برگزار شد، اعضای هیئت مدیره شرکت کروز با اشاره به بحران ساختاری در صنعت خودرو، دخالت‌های دستوری دولت و قیمت‌گذاری غیرواقعی را عامل زیان بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان در دو دهه گذشته معرفی کردند. سیاست‌های دهه ۸۰ و تصدی‌گری دولت، مانع رشد رقابت‌پذیری و نوسازی این صنعت عنوان شد. همچنین، علی‌رغم واگذاری نسبی مدیریت شرکت‌های بزرگ خودروسازی، هنوز مدیریت واحد و چابک صنعتی شکل نگرفته است.

کیفیت؛ خط قرمز شرکت کروز

توسعه محصول و بومی‌سازی؛ همکاری با دانشگاه‌ها و نمایش دستاوردها محمدرضا عطار، معاون توسعه محصول شرکت کروز، از پروژه‌های مشترک تولید خودروهای جدید میان شرکت‌های بهمن و ایران‌خودرو خبر داد. وی افزود که از سال ۱۳۹۰ تاکنون، زنجیره تأمین بیش از ۳۵۰۰ قطعه در داخل کشور ایجاد شده است. عطار همکاری‌های مستمر با دانشگاه‌ها از طریق قراردادهای پژوهشی را مورد اشاره قرار داد، هرچند ارتباط صنعت و دانشگاه در ایران را هنوز نیازمند توسعه دانست. شرکت کروز همچنین برنامه‌ریزی کرده است تا دستاوردهای بومی‌سازی خود را در نمایشگاه آذرماه به نمایش بگذارد.

چالش‌های خودتحریمی داخلی و بروکراسی گمرکی عطار، خودتحریمی‌های داخلی و بروکراسی سنگین گمرکی را از مشکلات مهم پیش روی تولید برشمرد که گاه باعث ماندن طولانی‌مدت مواد اولیه در گمرک می‌شود. تغییرات مداوم قوانین و محدودیت‌های ارزی نیز از دیگر عوامل کندی تولید عنوان شد. وی با تاکید بر اینکه کیفیت، خط قرمز شرکت است و هیچ تغییری که منجر به افت کیفیت شود، انجام نخواهد شد، افزود که شرکت‌ها با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم، در خط مقدم «جنگ اقتصادی» کشور ایستاده‌اند. عطار ابراز امیدواری کرد که با اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و رفع موانع، صنعت خودروسازی ایران از بحران فعلی عبور کند.

گردش مالی بالا و اهمیت تولید مستمر سید پویا شجاعی، مدیر تغذیه خط و یکپارچه‌سازی SCM شرکت کروز، به پیچیدگی زنجیره تأمین در صنعت خودرو اشاره کرد و گفت که این شرکت حدود ۱۴۰۰ محصول مختلف تولید می‌کند که در خودروسازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود که هر محصول کروز می‌تواند شامل تعداد زیادی قطعه و مواد نیمه‌ساخته باشد و لیدتایم (زمان بین سفارش تا دریافت) برای قطعات از یک هفته تا ۲۷۰ روز متغیر است. شجاعی تاکید کرد که تولید روزانه میلیون‌ها قطعه، به معنی گردش مالی بسیار بالا و زیان سنگین در صورت توقف یا کاهش تولید است. هزینه‌های ثابت این شرکت تنها با تولید مستمر و زیاد قابل پوشش است.

اشتغال‌زایی و چالش‌های قطعه‌سازی بهروز حبیبی، عضو هیئت مدیره و معاون بازرگانی شرکت کروز، با اشاره به اشتغال بیش از ۱۴ هزار نفر در این شرکت، چالش‌های صنعت قطعه‌سازی را بسیار زیاد دانست و آن را در خط مقدم «جنگ اقتصادی» قرار داد. بحران انرژی برق، گاز و آب نیز از دیگر چالش‌های این صنعت عنوان شد. حبیبی در مورد قیمت‌گذاری دستوری، ابراز امیدواری کرد که این موضوع با مساعدت بدنه دولت به زودی حل شود.

استانداردسازی و نقش عوامل دیگر در کیفیت خودرو حبیبی کیفیت خودرو را نتیجه عملکرد کل زنجیره تولید دانست و تاکید کرد که قطعات تولیدی کروز در بیش از ۴۰ آزمایشگاه پیشرفته مورد آزمون قرار می‌گیرند و این شرکت از نظر استانداردسازی در ایران بی‌رقیب است. وی افزود که سهم عوامل دیگر نظیر جاده، رانندگی و امداد جاده‌ای در تلفات جاده‌ای بسیار بالاست و نباید فقط خودرو را مقصر دانست.

حضور زنان در صنایع فنی؛ الگوی موفق کروز سولماز موگویی، مدیر واحد مادر شرکت کروز، اعلام کرد که ۶۰ درصد نیروی کار این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند و سیاست تبعیض مثبت در جذب زنان سرپرست خانوار اجرا می‌شود. وی کروز را الگویی موفق از حضور زنان در صنایع فنی معرفی کرد.

ارسال نظر